Az alábbi fotó egy sima éjszakai budapesti tájkép is lehetne, egy kivétellel…
A Budai vár felett hatalmas méretű éjszakai világító felhőket lehetett megfigyelni:
(Klikk a képekre a nagyobb méretért)
Szinte az egész horizontot elfoglalták nyugattól északig, de legerősebben északnyugaton látszódtak (lásd fenti fotó).
Egészen túlvilági látványt nyújtott, ahogy a teljesen fekete égbolton úsztak ezek a szó szerint világító felhők.
Ez volt életemben a második alkalom, amikor világító felhőket láttam: az első alkalom 2019 pünkösdhétfőjén volt, amikor is a Bazilika felett látszódtak, de ekkor sokkal kisebb volt.
Kicsit közelebbről nézve:
Mik az éjszakai világító felhők?
Ezek nem „sima” felhők, mivel azokra nem sütne a Nap fénye másfél órával napnyugta után.
Az éjszakai világító felhők kb. 80 km magasan fekszenek, és vízjég 40-100 nanométer átmérőjű kristályai okozzák, amelyek porszemcsékre telepednek, és amik visszaverik a már horizont alatt lévő Nap fényét.
Kialakulásuk nem tisztázott, de az biztos, hogy nyáron a legjobban megfigyelhetők, főként az északibb szélességeken. (Forrás: Wikipédia)
Angolul noctilucent clouds-nak hívják a jelenséget.
A képek készítéséről – Budai Váras fotó
Itt sajnos nem volt nálam állvány, így kézből kellett fotóznom, ami éjjel elég nagy mutatvány.
Mivel az ISO-t eléggé fel kellett tekernem, tudtam, hogy utómunka során a zajt valahogy el kell majd tüntetnem.
Jelen esetben a kiátlagolós, „median stacking” elnevezésű módszerhez folyamodtam. Ennek lényege, hogy a sok egyformán exponált képet egymásra téve és kiátlagolva a zajt jelentősen lehet csökkenteni.
Ezért az expó beállítása után (Manuál mód, 1/20 mp, f/2, ISO 500) sorozatfelvétel módba állítottam a gépet, és kb 20 képes sorozatot lőttem a Sony RX100 M3 gépemmel.
Majd a sorozat egyik fotóját megszerkesztettem Lightroomban:
Ezután átmásoltam a beállításokat a többi fotóra is a sorozatból (jobb klikk, Synchronize Settings):
Ezután jött a zajcsökkentés, az ún median stacking, azaz átlagolós módszerrel.
Lightroomban kijelöltem a fotókat, jobb klikk és Open as Layers in Photoshop, azaz minden képet egy rétegként nyit meg a Photoshop.
Mivel kézből fotóztam, ezért nem fedték teljesen egymást a képek, ezért először a rétegeket egymáshoz kellett igazítani.
Az összes réteget kijelöltem, Edit – Auto Align Layers.
Auto-n hagyom, és ekkor minden rétegen pontosan ugyanazok a részek lesznek egymás felett.
Gyorsan végigfutottam minden réteget egyesével, hogy tényleg élesek-e. Amelyik kicsit is életlen volt, kitöröltem.
A megmaradt rétegeket kijelöltem, és Layer – Smart Object – Convert to Smart Object. Ez ún. Smart Objectté alakítja a rétegeket, az összes réteg egy rétegbe van rakva, de az információ rétegenként megőrződik.
Majd következik a kulcslépés: minden egyes réteg adott helyen lévő pixeljeinek a medián értékét veszi.
(A medián hasonló az átlaghoz, azzal a különbséggel, hogy úgy képződik, hogy a növekvő sorba rendezett értékek közül a középsőt választja ki)
Layer – Smart Object – Stack Mode – Median
És kész is!
Még kicsit élesítettem rajta (Filter – Smart Sharpen) és kivágtam a nekem tetsző részt.
Az alábbi két fotón nagyon jól látszik, hogy mennyivel kisebb a zajcsökkentett fotón (katt az első képre, és utána a balra-jobbra nyílakkal tudsz mozogni):
A képek készítéséről – Bazilikás fotó
A fotó Budapesten, a Szabadság szobor mellől készült 2018 június 10-n, 22:07 órakor.
Egy Sony RX100 M3-sal fotóztam (itt olvashatod róla a tesztemet), ezekkel a beállításokkal:
- gép állványra téve,
- képstabi kikapcsolva,
- RAW formátum,
- ISO 125, f/8, 6 másodperc
A fotó utómunkája
Csak a szokásos éjszakai városképeknél alkalmazott beállításokat alkalmaztam:
- élesítés,
- fehéregyensúly beállítása,
- világosítás,
- csúcsfények visszahúzása
Annyi extrát csináltam még itt, hogy fél rekesznyit világosítottam az égbolton, féligátmenetes szűrő alkalmazásával (pontosabban szólva, az egész képet felvilágosítottam, és utána a földi előteret sötétítettem vissza).
Ez teljesen megszokott gyakorlat, és azért volt rá szükség, hogy jobban látszódjanak a felhők.
Az is látszódik a fotókból, hogy a kis Sony RX100-s milyen jó éjszakai fotókat készít!
Ha érdekel az utómunka folyamata Adobe Lightroomban, ajánlom részletes útmutatómat a használatáról.
Kapcsolódó linkek
Éjszakai, hosszú záridős fotóim Budapestről
Az Időkép cikke az éjszakai világító felhőkről 2019 pünkösdjén, sok fotóval
Az Időkép webkamerája Prédikálószéken is rögzítette a felhőket (youtube videó link)