Leírás
0. Modul:
Szoftverek installálása és az alapok áttekintése
Körbevezetlek a tanfolyam online felületén, átvesszük a timelapse fotózás alapjait és telepítjük a szükséges programokat.
Milyen hosszú ideig kell fotózni ha egy 20 másodperces timelapse videót szeretnék, és 5 másodpercenként exponálok? Hány kép fog ezalatt készülni?
Többek közt ilyenekről is szó lesz itt, kalkulátorokkal megspékelve.
Megmutatom pár kedvenc timelapse videómat is.
1. Modul:
Részletes útmutató a fotózáshoz nappali fényeknél
Amennyire könnyűnek hangzik az, hogy csak “Manuálba rakom a gépet, aztán pár másodpercenként exponálok”, annyira fájó szembesülni a fotózás előtti kérdésekkel:
- Jól fog ez kinézni egy timelapse videón?
- Egyáltalán hány másodpercenként exponáljak?
- Most akkor hány percet, órát kell a gépnek dolgoznia?
Ezekre adom meg a választ ebben a modulban.
Megmutatom azt, hogy szerintem mi néz ki jól egy timelapse videón, és mi az, ami nagyon nem.
Hogyan érdemes komponálni ahhoz, hogy üssön a videó?
Mi fogja a videón “elvinni a showt”?
Mik a leggyakoribb hibák, amit mindannyian elkövethetünk, és hogyan lehet őket helyrehozni
Hogyan kell a kimondhatatlan nevű intervalométert beállítani, hogy pontosan azt csinálja, amit szeretnél?
Ezen felül nagyon részletesen videón és szövegesen-képekkel is elmagyarázom hogyan állítsd be a fényképezőgépedet egy sikeres timelapse fotózáshoz.
Úgy, hogy utána ne legyen szenvedés az utómunka.
Megmutatom, hogyan tudod jó eséllyel elkerülni az idegesítő villódzást.
Ezt a két videómat teljes egészében a fenti alap technikák segítségével vettem fel. Még a hőskorban, 2010-ben, a legolcsóbb Canon DSLR-t és kitobit használva. De nem kellett bevetnem semmi hókuszpókusz trükköt, egyszerűen csak jól be kellett állítanom az expót és utána összefűzni:
Sokszor történik meg, hogy az ember elolvas valamit egyszer, rávágja, hogy “ezt tudom”, aztán amikor ott van éles helyzetben, megáll a tudomány.
Hogy ez ne forduljon elő, adok egy csekklistát is a fotózás menetéről: lemented a telefonodra, és a helyszínen bármikor segítségül hívhatod.
2. Modul:
Nappali timelapse utómunkája és feldolgozása videóvá
Megvolt a fotózás, már csak össze kell a képeket fűzni! Ehhez ma már egy csomó szoftver van, és mindegyik mást tud…
Első lépés mindig szerkesztés Lightroomban: részletesen megmutatom (tényleg csak pár kattintás a több száz RAW képe feldolgozása).
De aztán, amint megvannak a szerkesztett JPG fileok, kezdődik a dilemma… Melyik szoftverrel fűzzem össze? Milyen formátumban rendereljem?
Rengeteg program van erre a célra, nagyon sokat kipróbáltam már. Én ebből a sokból csak a 2 legjobb programmal fogok foglalkozni.
Ezeken mutatom meg a videók összefűzésének a menetét.
Ha nincs Lightroomod vagy Photoshopod, ne izgulj, mert számtalan ingyenes program van, amivel ugyanazt a minőséget el lehet érni.
Ebben a modulban megmutatom:
- hogyan dolgozom fel a nyers fileokat Lightroomban és exportálom őket JPG-be
- hogyan fűzöm ezeket a JPG-ket videóvá VirtualDubbal
- vagy éppen Photoshoppal
- hogyan távolítom el a fennmaradt a villódzást is
Nem csak illusztrált szöveggel, hanem videóban is megmutatom az utómunkát.
Egy példa a szerkesztésre és villódzásmentesítésre:
3. Modul:
Éjszakai, csillagos eget megörökítő timelapsehez való beállítások és utómunka
A csillagos égbolt forog, a Tejút sávja halad át a képernyőn; talán ezzel lehet a legnagyobb ovációt kicsalni az ismerőseinkből.
A timelapse fotózás legszebb ága ez.
Épp ezért döntöttem úgy, hogy az Alap csomagban is elérhetővé teszem ezt a technikát. Ez az egy modul így külön is megállná a helyét, mint önálló tanfolyam.
Részletesen megmutatom, hogyan állítom be a fényképezőgépemet éjszakai timelapse fotózáshoz. Adok egy Excel táblát is, melynek segítségével könnyen ki tudod keresni a megfelelő záridőt. Úgy, hogy a csillagok még ne mozduljanak be, de azért a lehető legtöbb fény “jöjjön be”. (Az “500/ gyújtótáv” szabály sokszor nem úgy van).
Nemcsak Tejútas képekről, hanem hosszú expós városi fotókról is szó lesz, mint pl ez:
Egyik kedvenc “városos” videórészletem:
Az utómunka folyamatában átvesszük a Lightroom szerkesztést, exportálást, majd a videó összefűzését újból.
Kapsz egy részletes csekklistát a fotózáshoz, hogy semmit ne felejts el, amikor fotózol 🙂 Rátöltöd a telefonodra, és mindig ott lehet nálad.
Bónusz: leírom, hogyan lehet a Nemzetközi Űrállomás képeiről timelapse szekvenciákat letölteni, amit aztán magadnak összefűzhetsz, szerkeszthetsz:
4. Modul:
Haladó Lightroom szerkesztések
(Csak haladó csomag)
A timelapse videó szépsége többek közt azon is múlik, hogyan dolgozzuk fel a nyers fotókat. Csak úgy, szerkesztettlenül egymásra hányjuk őket, vagy nagyon komoly utómunkával belenyúlunk, hogy szinte elbűvöljön a kép?
Ebben a modulban a fentieken túl még 5 különböző haladó szerkesztési menetet mutatok be.
Nem csak az alap csúszkákat tologatjuk itt, hanem komolyan belenyúlunk a félátmenetes szűrőkbe és a szelektív színekbe is.
A szerkesztés menetét csomó illusztrált képernyőképpel, és videóval is bemutatom.
Például egy részlet:
Az ok, hogy szeretem a nyílazott képeket egyszerű: sokkal gyorsabban befogadja az agy az egyéni képeket, mintha ugyanazt a folyamatot egy 10 perces videón kéne végignéznie.
De persze vannak olyan részek, amit videóban tudok megmutatni igazán, ezért az is jár minden leckéhez.
Ezeken kívül adok még különböző Preseteket is, amikkel gyorsabban tudsz Lightroomban dolgozni.
5. Modul:
Nappal-éjszaka átmenetek fotózása és feldolgozása
(Csak haladó csomag)
Az átmenetek (pl. alkonyat) fotózása az, aminél nagyon el lehet szállni a fotózás és utómunka során is, feleslegesen sok munkát okozva magunknak.
Régen ettől a résztől féltem, mint a tűztől, mert annyi meló volt vele. Persze, mert nem a jó szoftvereket használtam…
Megismertetem Veled azokat a lehető legegyszerűbb munkafolyamatokat, ami segítségével nem lesz órákig tartó kínszenvedés feldolgozni egy átmenetet.
Kétféle fotózási módja van: az “Av-módszer” és a “Manuál” módszer. Előbbi esetén félig a gépre bízzuk magunkat, és csak kicsit avatkozunk közbe, utóbbi esetén viszont végig manuálisan követjük le a fényváltozást – ez az Szent Grál technika.
Mindkét módszer fotózását és utómunkáját megmutatom.
Két példavideó, amit ezzel a technikával értem el:
Bónusz: adok egy listát a azokról a budapesti helyszínekről, ahonnan a fenti kékórás fotókat. videókat lehet készíteni. Némelyik hely közismert, de van, ami eléggé el van dugva.
6. Modul:
Haladó timelapse technikák
(Csak haladó csomag)
Ezek a kedvenc nyalánkságaim 🙂
Zoomolás és svenkelés digitálisan
Az egyik ok, amiért fotókat készítünk, és nem videót gyorsítunk fel, az a fotók nagy felbontása. Ez a nagy felbontás megengedi, hogy a képbe digitálisan belezoomoljunk vagy mozogjunk:
Csillaghúzós fotók készítése
A timelapse nyersanyag, a több száz kocka, egyik mellékterméke lehet a csillaghúzós fotó. A sok majdnem egyforma kép, amelyeken csak a csillagok mozognak, adja magát a stackeléses technikának:
Csillaghúzós timelapse készítése (mert ilyen is van!)
Olyasmi, mint a fotó, csak épp videóban:
Tudtad, hogy álló formátumban is lehet timelapse-t fotózni?
És abból hagyományos fekvő formátumú videót csinálni? Sőt, mindezt egy kis fel-le mozgással is meg lehet spékelni! Nem kell hozzá semmilyen mozgó állványfej, slider, ezek egyszerű állóképekből vannak összerakva.
Ezt a videót tudom megcsinálni (pl. Photoshop segítségével):
7. Modul:
KÖZKIVÁNATRA: Hyperlapse
(Csak haladó csomag)
Eredetileg ez nem szerepelt volna a kiírásban, de többen is szerették volna, ezért betettem.
Ez az a technika, amikor nem él az a szabály, hogy “timelapse fotózás közben az állványhoz hozzá NE nyúlj”…
Ugyanis itt menni kell állványostul, gépestül. Minden expó között egy picit. Pont ennyire egyszerű, amennyire hangzik 🙂
Az biztos, hogy egy 20 perces hyperlapse készítés után garantálom a verejtéket 🙂
Megmutatom, hogyan tudod lefotózni, majd utómunkában stabilizálni a videót. Két előtte-utána összehasonlítás:
Nyers fájlok a gyakorláshoz, igen! 🙂
Az egyik legjobb része a tanfolyamnak szerintem: kapsz egy rakás timelapse szekvenciát RAW és JPG formátumban, amivel én is bemutatom az utómunkát, és ezáltal ugyanazon a nyersanyagon gyakorolhatsz.
Következőkhöz kapsz fájlokat:
- Nappali RAW szekvencia, melyen tudod gyakorolni a szerkesztést, összefűzést
- JPG szekvencia, melyen tudod gyakorolni a villódzásmentesítést
- Alkonyati RAW szekvencia, melyen az átmenetek feldolgozását mutatom meg.