2011-ben vettem ezt az objektívet, és azóta szinte mindenre használtam. Most itt az ideje, hogy új tulajdonosra találjon (mert már full-frame vázat használok).
Így amíg nálam van, írok róla egy részletes tesztet, a saját tapasztalataimmal.
Leírás
A Samyang objektíveket egy koreai cég gyártja pár éve, és hamar népszerűek lettek a kiváló képminőségük és olcsóságuk miatt.
Nem gagyira kell gondolni, hanem kategóriájukban a nagy márkákat simán verő termékekre.
A termékeik Walimex vagy Rokinon neveken is futnak, én nem tudok rajtuk kiigazodni.
A szóban forgó 8mm-s f/3.5-s objektív Canon vázakhoz való, és teljesen manuális (erről írok részletesen később). APS-C vázas gépek szenzorához tervezték, azonban használható full-frame vázakkal is, de ekkor csak egy kört rajzol ki.
Ez egy 2011-s modell, de azóta a gyártó piacra dobott egy II-s verziót is. Ez leginkább abban különbözik az I-től, hogy levehető a napellenzője, míg a tesztelt objektíven fixen van rögzítve.
Felépítés
Valahogy ilyen fogásúnak képzelek egy objektívet, amiben üveg és fém van. Masszív, kívülről teljesen fém, nem ejteném senki fejére.
A fókuszgyűrű gumírozott, kellemes fogású. Viszont idővel kiszürkül a por miatt, bármennyire is vigyázok rá.
Súlya 435 gramm, mérete 75x73mm. Egy 550D vázhoz kiválóan passzol, kényelmes vele használni:
A frontlencséje halszemhez méltón gömbszerűen kinyúló. Emiatt kicsit jobban kell rá figyelni, mert nagyon könnyen rátapad minden. Ha szűk rekeszen használom, és a Nap a frontlencsére süt, akkor már porszem is látszik a képen. De ez minden nagylátóra igaz, nemcsak erre.
A napellenző fixen ráhelyezett, levenni nem lehet. A lencsevédő kupakot is a napellenző tartja a helyén.
Manuális használat
Az objektív teljesen manuális, fókuszálni és rekeszt (fényerőt) állítani is kézzel kell.
Fókuszálás
Van rajta egy finommozgású fémgyűrű, amivel fókuszálhatok. Egy nagy mélységélességű halszemnél ez igazán jelent gondot.
A gyakorlatban én így fókuszálok:
– buliban, vagy közel eső embereket fotózva 1m-re rakom és nem foglalkozok vele,
– kicsit távolabb eső dolgokat fotózva (mondjuk egy szobában) 3m-re,
– tájképeket, csillagokat fotózva a végtelen jelzésre állítom a fókuszgyűrűt.
Ennyi, nem kell bonyolítani, mert akkora a mélységélesség f/5.6-n is. F/8 vagy még szűkebb rekeszen meg már mindegy.
Rekesz állítás
Ez se nagy dolog. F/5,6-ra rakom és úgy hagyom az esetek 99%-ban.
Ha nagyon sok a fény, és kell az az icipici plusz mélységélesség, akkor f/8-t állítok be. Ha éjjel van, és nincs más lehetőség, akkor esetleg f/3,5.
Azért használom csak 5,6 vagy 8-s rekeszen, mert a képminőség itt a legjobb. Erről részletesen alább.
Képminőség
Kiváló f5,6 és f/8-s rekeszen. Egyik széltől a másikig, a 18 megapixeles képek teljesen élesek voltak.
Azonban f/3.5-n erőteljes optikai hibákkal terhelt. F/8 és szűkebb rekeszeken pedig a diffrakció határoltság miatt kapunk életlen képet (ekkor az obi gyakorlatilag mint egy lyukkamera működik).
A gyakorlatban ez azt jelenti, hogy f/5,6-n hagyom és boldog vagyok.
Ez a kép egy Canon 550D vázzal, ISO100-n és emlékeim szeint f/8-s rekeszen kélszült. Azért nem tudom megmondani, mivel az objektív semmilyen módon nem kommunikál a vázzal, így az EXIF adatokban nincs adat a fényerőre.
Az eredeti képet nagy felbontásban innen lehet letölteni.
Részlet 100%-s nagyításon nézve a kép közepéről:
Részlet 100%-s nagyításon nézve a kép bal széléről:
Az utóbbi képen a nagyon kontrasztos részeken lilás színeződés (purple fringing), valamint kromatikus aberráció látható. Szoftveresen valamennyire eltüntethető, de csodát ne várjunk. Mindenesetre a képet egészben nézve ez alig feltűnő. Hangsúlyozom, ez a kép legeslegszéle eredeti felbontáson.
Optikailag a legkeményebb teszt a csillagos ég. A pontszerű, fényes csillagok a fekete háttéren minden optikai hibát kihoznak. De a Samyang halszeme itt is nagyon jól vizsgázik.
100%-s nagyítás a kép közepéről:
Látszik, hogy f/3,5-n a csillagok nem pontszerűek. De semmi gond, mert f/5,6-nál már tűélesek:
100%-s nagyítás a kép közepéről:
Kicsit lerekeszelve, tehát f/5,6-nál a csillagok már pontszerűek. Itt a hosszú expozíció miatt kicsit már csíkot húznak, de attól a lényeg látszódik.
Rajzolat, torzítás
A halszem objektívek azért halszemek, mert a nagy gömbfelületet speciálisan vetítik le a síkra: a távolságok, területek arányai megmaradnak, azonban a szögek nem. Ez azt jelenti, hogy az egyenes vonalak a kép szélei felé haladva egyre jobban görbülnek, de a terület, amit közrefognak, nem nő meg. Röviden: az arcok viszonylag szépek maradnak a képek szélei felé is.
Egy hagyományos nagylátószögű objektív (ami nem halszem) pont fordítottan képezi le a teret: a szögek maradnak meg, míg a távolságokat a kép széle felé elhúzza. Emiatt egy hagyományos nagylátószögű objektív a fotó szélére eső emberek arcait széthúzza.
Ezt a párost nagyon közelről fényképeztem egy táncfesztiválon, mégsem látszik a halszem-hatás, se a hagyományos nagylátókra jellemző széthúzás. Pedig nagyon közel voltam hozzájuk, kb. fél méterre.
Ezen kívül, amiben a szóban forgón Samyang objektív egy szabadalomnak köszönhetően majdnem sztereografikus képet rajzol ki, míg a többi gyártó halszeme nem. Ez azt jelenti, hogy a képek széleire eső arcok sokkal kellemessebben mutatnak a Samyanggal, mint pl. Canon vagy Nikonnal. Ez hatalmas előnye az objektívnek.
Például ezen a Nikon objektívvel készített képen mennyire máshogy néznek ki az arcok:
Tájképeknél azonban nem kell aggódni a torzítások miatt. Ha pl. a horizontot vízszintesen középre állítom, nem fog látszani, hogy görbülne a kép.
Az utóbbi képből látható, hogy még közvetlen napsütésben is remekül használható, nem borul fátyolba az egész kép.
Nem csak a természetben lehet vele halszem effektus nélküli fotókat csinálni, hanem beltérben is:
Összegzés
A Samyang 8mm f/3,5 egy kiváló halszem objektív APS-C szenzorú vázakhoz.
Masszív, teljesen mechanikus, elektronika nélküli darab, úgyhogy még sokáig örömet okozhat a következő tulajdonosainak.
Élvezet használni, mert nem kell semmilyen beállítással bajlódni: csak odatartom, és fényképezek.
Videósoknak szintén jó választás szűk terekre.
Optikai minősége a gyakorlatban használt rekesz értékeken kiváló.
Rajzolata, halszemes torzítása nagyon emberbarát, ezért kifejezetten jó vele közelről embereket fényképezni (táncos bulik, esküvők).
Még több kedvcsináló fotó, amit ezzel az objektívvel készítettek, a Flickeren látható.