2 éve jelent meg az útmutatóm a timelapse videó készítésről, azóta nagyon sokan keresnek meg ugyanazokkal a kérdésekkel.
Mindenki félti a több százezres fényképezőgépét erre a célra használni, ezért írom le a saját tapasztalataimat.
„De nem fog szétmenni így a fényképezőgépem zárja?”
Az emberek 99%-a zárszerkezet miatt aggódik, végülis joggal.
Természetesen, hamarabb fog elhasználódni, ha folyton timelapseket fényképezel. Elvégre, ha egy 3 perces timelapse videót szeretnék készíteni, ahhoz 3 x 60 x 25, ahhoz 4500 kockát kell lőni (A videóban egy másodperc alatt 25 képkocka fut le).
Ugyanakkor azt se feledd el, hogy ha mondjuk komolyan esküvőt fotózol, akkor egy hosszú nap alatt simán összejön 2000 fotó.
Vagy például pár napja fotóztam egy táncos gálát, 21 fellépővel. 1861 db képet készítettem 128 perc alatt. Nem timelapse videót fotóztam, egyszerűen csak szerettem volna minél több kulcspillanatot elkapni.
Ezekkel a számokkal csak azt szeretném mondani, hogy ha tényleg komolyan fotózol bármit, akkor bizony használódik a zár.
De azért nem kell annyira parázni, mutatok néhány példát.
1. 2009-ben vett Canon 1000D gépem a 80 ezer expón biztosan túl van, és köszöni szépen, még 2017-ben is él és virul.
2. 2011-ben vett Canon 550D-met szintén hasonlóan terheltem, és szintén semmi baja
3. Nánási Pál Canon 5D II-je 1.160.035 expó után is még működött. Lásd a cikket itt.
4. Timelapse vonatkozású: kedvenc viharfotósom, Mike Olbinski is megírta, hogy simán 175 ezer felett jár az 5D IV zárja
A legtöbb profi vázon 300 ezer expót garantál a gyártó, a legalsó kategóriáknál azonban inkább csak 30 ezer környékit.
Szóval közel sem annyira küszöbön álló veszély, hogy elkezdesz timelapse-t fotózni, és egy hónap múlva már mehetsz is zárat cseréltetni…
Persze tényleg nem érdemes a drága full-frame gépeket egyszerű, nappali timelapsekre koptatni, azokat érdemes az éjjeli munkákra meghagyni.
Ugyanis a nappali timelapsekhez az égvilágon semmi extra felszerelés nem kell!!! Felesleges a fényerős obi, a full-frame váz, meg egyéb drágaságok.
Épp ezért az a javaslatom, hogy vagy használj MILC gépeket, ahol nincs folyton fel-le csapodó tükör, vagy vegyél használtan egy „szakadt” DSLR vázat a nappali videók megfotózására.
Azért tehetjük ezt meg, mert nappal úgyis szinte mindig közepes – szűk rekeszen dolgozunk (f/8 – f/16), és mindig alacsony ISO-n, jellemzően ISO100-on. Ilyen paraméterekkel még egy 8 éves DSLR is szép fotókat készít!
De még éjszaka is, ha egy város fényeit fényképezzük, oda se kell a fentieknél sokkal több.
Az egyetlen eset, amikor jól jön a full-frame és a nagy fényerejű obi, az a csillagos égbolt, Tejút fotózása. Itt tényleg fontos a magas ISO, és a minél tágabb rekesz. De sokkal nagyobb szerepe van magának az ég minőségének, a fényszennyezés hiányának, mint a fényképezőgépnek.
„De akkor most használjak el egy full-frame gépet timelapse-re?”
Nem. Ha FF géped van, és komolyan gondolod, akkor érdemes a fenti javaslatot megfogadni, és a nappali videókat mással fotózni.
És az éjszakai fotózásra tartogatni a nagyágyú full-frame gépet. Ekkor ugyanis a legalább 10 mp hosszú expók miatt úgyse tudsz vele sok ezret fotózni…
Ha pl 15 másodperces fotókból indulok ki, akkor egy 2 perces timelapse videót 450 órába telik megfotózni! Éjszakánként 6 óra fotózással számolva ez több, mint 73 nap 🙂
„Miért nem veszem fel videóként, és gyorsítom fel? Még a youtubeon is van timelapse funkció…”
Ez nagyon jó kérdés, ha csakis nappali timelapseben gondolkodunk. Miért is nem veszük fel videóként? Minek kell fotózni egyáltalán?
Videóként is felvehetnénk, csakhogy a videón sok hátulütője van:
A videó tömörített formátum, kevésbé szerkeszthető.
Emiatt dinamikai tartománya messze elmarad egy fotóétól: azaz nem lehet pl az árnyékokat világosítani, úgy ahogy RAW fotón lehet.
A videó felbontása sokkal kisebb, mint egy fotónak.
Míg egy fotó alsó hangon 10-20 megapixeles, addig egy 4K is csak 8,3, míg egy Full-HD videó csak 2 megapixel felbontású. Ez azt jelenti, hogy a fotót jelentősen le kell kicsinyíteni, ahhoz, hogy beleférjen a Full-HD videóba. Ez csak javít a képminőségen és élességen.
Ugyanakkor azt is jelenti, hogy a fotó nagy felbontása miatt bele lehet zoomolni, vagy éppenséggel svenkelni (oldalra mozogni). Mindezt digitálisan, de minőségromlás nélkül.
A Budapest ködben videómban pl a fotók nagy felbontását kihasználva tudtam kizoomolni a képből (1:20-tól indul):
De mutathatom ezt a példát is, ahol a 10 megapixeles fotóban zoomolok, mozgok végig úgy, hogy a videó felbontása 1920 x 1080 px:
A fenti videóban végig ebben a képkockában mozgok.
Tehát az összes zoomolás, mozgatás csak mozgás a nagy felbontású képkockán belül!
Másik hasonló példa: a nagyformátumú fényképezőgépek extra nagy felbontását használta ki Joe Capra ebben a videójában.
Itt szintén minden zoomolás, mozgás csakis digitális:
Videóban a záridő nem lehet hosszabb, mint 1/30mp
Ez abból fakad ugyebár, hogy a videó 25fps-ben játssza le, és veszi is fel a képet. Azaz az elvi korlátja a záridőnek 1/25mp.
Emiatt nem lehet a csillagos égboltról „rendes” videót csinálni. Hiszen kb 10-20 mp záridő kell a csillagos ég jó kiexponáláshoz ISO1600 – 3200 mellett.
Az egyre jobb érzékelőjű gépek megjelenésével változik picit a helyzet, mert pl a Sony A7S széria már tud a Tejútról is videót készíteni (erről bővebben lejjeb), bár ez még mindig nagyon elmarad egy fotó minőségétől.
Lentebb egy példa, hogy mennyire fontos a hosszú záridő:
Persze lehet csinálni videót a csillagos égről is…
Mióta a gyártók egyre feljebb tornázzák a gépek érzékenységét, különösen mióta a Sony A7S kijött, tényleg lehet videókat is csinálni a Tejútról. Persze ezek minősége messze elmarad a fotókétól, de a technológia már megvan, és minden bizonnyal csak javulni fog.
Íme egy példavideó, melyet Sony A7S II géppel készítettek:
Ezen a linken pedig egy még brutálabb videó egy csillagásztáborról, mely egy Canon ME20F-SH géppel készült (ISO 4 milliót is tud!), melynek pixel mérete 19 mikron, azaz 3-6-szerese egy átlag DSLR gépének.
Hasznos cikkek:
Timelapse videó készítés elejétől a végéig: online tanfolyam indul 2017 nov 27-n.
Timelapse fotózás útmutató a blogon
Ha esetleg van kérdésed, ellenvetésed a timelapse fotózással kapcsolatban, írd meg kommentben itt!